ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA.

Selamat datang ke blog TERNAKAN IKAN.Disini saya sekadar ingin mengisi ruang maklumat berkaitan informasi penternakan ikan yang mempunyai potensi untuk melahirkan lebih ramai golongan yang berminat dalam bidang ini.Saya juga mengalu-alukan penyertaan anda dalam menyumbangkan sebarang artikel atau maklumat yang berkaitan dengan penternakan ikan di malaysia dengan mengemailkanya kepada saya.

Sekian.Terima Kasih
NORHAN
jomhantar@gmail.com
Posted by Admin. on 1:48 AM

Assalamualaikum semua, disini saya menyenaraikan antara tips-tips yang saya perolehi dari internet ni.Sumber-sumber maklumat ini adalah kebanyakan dari pengalaman dan cadangan idea dari kebanyakan orang yang telah menceburi ternakan keli ini.

Sekadar berkongsi ilmu yang ada.

Antara Tips-tips tersebut ialah :

  • Letak kulit lembu dlm kolam kononya hormon pembesaran ternakan juga banyak dipengaruhi daripada bahagian2 lembu.

  • gunakan plankton sbg supplement kpd ikan keli (ikan lain pun boleh) masukkan taik ayam dalam bekas besar dan masukkan air.. biar taik ayam tu turun ke bawah selama seminggu lepas tu alirkan ke dalam kolam ternakan ikan (ambik bhg atas air.. kalau bawah nanti taik ayam terikut sekali) kalau bagi kat anak ikan 1.5 inci, dlm seminggu max boleh jadi 6-7 inci
Image

Contoh gambar penternakan plankton kat german


0 comments:

Search